Uncategorized @fa

انواع انکوباتور آزمایشگاهی [راهنمای خرید]

دستگاه انکوباتور یکی از تجهیزات آزمایشگاهی بوده که در آزمایشگاه‌های پزشکی وصنعتی استفاده می‌شود‌. این دستگاه در آزمایشگاه زیست‌شناسی، تشخیص طبی، بخش نوزادان در بیمارستان، آزمایشگاه میکروب شناسی، تست تجهیزات و لوازم صنعتی، صنعت طیور و کنترل کیفی استفاده می‌شود. برای این که شرایط رشد سلول مانند رطوبت، اکسیژن و دما در محیط کشت سلول فراهم شود از این دستگاه در آزمایشگاه استفاده می‌شود. برای خشک کردن و استریل کردن لوازم و تجهیزات از این دستگاه آزمایشگاهی استفاده خواهد شد. این نوع محصول در مدل‌ مختلفی تولید می‌شود‌. اگر پیش از خرید انکوباتور به اطلاعاتی نیاز دارید با ما همراه باشید.

انواع دستگاه انکوباتور

بر اساس کاربرد، نوع موادی که داخل انکوباتور قرار می‌گیرد، فنی، دمایی و کنترل این دستگاه آزمایشگاهی انواع مختلفی دارد که از مدل‌های گوناگون آن می‌توان موارد زیر را نام برد:

انکوباتور ساده

انکوباتور معمولی یا انکوباتور ساده، ساده‌ترین انکوباتور آزمایشگاهی است. از مشخصات این مدل دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دارای محفظه‌ای ایزوله‌‌ و عایق به همراه ترمومتر، ترموستات، تایمر، هیتر قابل تنظیم است.
  • فقط دمای آن قابل تنظیم بوده و از میزان دمای محیط برای تامین دمای بالاتر استفاده می‌شود.
  • دارای دقت یک درجه سانتی‌گراد است.
  • در دمای بین 30 تا 65 درجه سانتی‌گراد کار می‌کند؛ ولی برخی از مدل‌های‌‌ آن دما را تا 100 درجه سانتی‌گراد افزایش می‌دهند.
  • دو مدل آنالوگ و دیجیتال در حجم مختلف وجود دارد.
  • در دو مدل میزی و ایستاده است.
  • قابلیت کالیبراسیون دارد.
  • برای کشت میکروب استفاده می‌شود.

انکوباتور خنک‌کننده یا یخچال‌دار

در آزمایشگاه میکروب‌شناسی و تشخیص طبی استفاده فراوانی از آن می‌شود. برای نگهداری سرم‌ خونی، خشک کردن لوازم آزمایشگاهی و فراهم کردن محیط مناسب برای کشت سلول کاربرد دارد. این مدل دستگاه دارای ترمومتر دیجیتال، ترموستات و تایمر است. دما را بین منفی 5 تا 65 درجه کنترل می‌کند. انکوباتور 25 درجه نام دیگر این مدل محصول است؛ چون بیشتر در دمای 25 درجه سانتی‌گراد استفاده می‌شود.

دقت دمایی آن یک درجه سانتی‌گرد است. جهت کشت باکتری در دمای پایین استفاده می‌شود. به سیستم گرمایشی و سرمایشی مجهز است. آلومینیوم و استیل جنس محفظه‌ای این مدل انکوباتور است. حدود 5 درصد میزان کربن دی اکسید را حفظ می‌کند و بیشتر از 80 درصد رطوبت نسبی را افزایش نخواهد داد.

انکوباتور یخچال‌دار BOD

محدوده دمایی انکوباتور یخچالدار بین 0 تا 70 درجه سانتی‌گراد است. محفظه داخلی آن به وسیله فلز آلومینیوم یا استیل ساخته شده است. دارای فن، ترمومتر دیجیتال، تایمر و ترموستات است.

انکوباتور ژرمیناتور (انکوباتور مرطوب) و انکوباتور استاندارد (انکوباتور 37 درجه)

 دستگاه انکوباتور مرطوب برای کشت بافت و نمونه شرایط لازم را تامین می‌کند. در صنایع مربوط به مواد دارویی و غذایی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های کشاورزی برای کنترل رطوبت، دما و نور استفاده می‌شود. این مدل می‌تواند محیط سردی را ایجاد کند و دما را کاهش دهد. انکوباتور استاندارد یا انکوباتور 37 درجه  با المنت کار می‌کند و قسمت سردکن ندارد. در آزمایشگاه‌های میکروب شناسی و بیولوژی در زمینه‌های زیر استفاده می‌شود:

  • بانک اطلاعات سلولی
  • خون و DNA  شناسی
  • تحقیقاتی

انکوباتور شیکردار

انکوباتور شیکردار به وسیله سیستم خنک‌کننده پایین‌تر از دمای محیط می‌تواند، دما را کاهش دهد. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به قابلیت تکان دادن دورانی محلول‌ها و کنترل میزان دمای محفظه اشاره کرد. بر روی صفحه این انکوباتور می‌توان انواع بالن و ارلن را قرار داد. در انواع مدل ایستاده و دیواری وجود دارد.

راهنمای خرید دستگاه انکوباتور

انکوباتور یا گرمخانه در ظرفیت و انواع مختلفی تولید می‌شود. در هنگام خرید انکوباتور آزمایشگاهی باید به بازه دمایی دستگاه توجه کنید. به قابلیت‌های که دستگاه دارد، توجه نمایید‌. قابلیت‌های این دستگاه شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

  • برنامه ریزی رطوبت
  • وجود صفحه مانیتورینگ برای پارامترها
  • کنترل دما
  • قابلیت کالیبراسیون

در هنگام خرید این دستگاه آزمایشگاهی باید مدلی را انتخاب کنید که سنسور دمایی آن دقت خوبی داشته باشد. برای این که دما کنترل شود باید مدلی که دارای سیستم کنترل دیجیتال PID است را خریداری کنید. دقت دمایی آن باید مناسب باشد. برای این که هوای داخل محفظه یکنواخت شود باید مدلی را خریداری کنید که فن داشته باشد. برای این که به داخل محفظه دستگاه هوا نفوذ پیدا نکند باید برای حفظ کشت نمونه شرایط مناسب ایجاد شود‌. اگر به رطوبت در آزمایشگاه نیاز دارید باید دستگاه انکوباتور ژرمیناتور را خریداری نمایید. به قدرت و کیفیت موتور در هنگام خرید دستگاه انکوباتور شیکر‌دار توجه کنید.

به رومیزی بودن و ایستاده بودن انکوباتور، دیجیتال یا آنالوگ بودن، جنس محفظه داخلی دستگاه، دارای شیکر یا فاقد شیکر بودن، فن‌دار بودن یا نبودن، قابلیت اتصال به کامپیوتر و رسم گراف از عواملی هستند که در هنگام خرید انکوباتور باید به آن‌ها توجه کرد.

اجزای دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی

اجزای این نوع دستگاه آزمایشگاهی با توجه به کاربرد و نوعی که دارد، متفاوت است.  سیستم کنترل گاز، رطوبت و دما و محفظه برای نگهداری نمونه‌ها دو اجزای مشترک تمام مدل‌های انکوباتور هستند. محفظه دارای جنس استیل  ضد زنگ یا آلومینیوم، دو جداره و عایق‌بندی است. قسمت اصلی دستگاه انکوباتور، سیستم کنترل دما است. المنت همراه با فن یا هیترهای الکتریکی، محفظه داخل انکوباتور را گرم خواهد کرد. دمای داخل انکوباتور به وسیله اجزای زیر کنترل خواهد شد:

  • ترموستات دمای داخل انکوباتور
  • مدارات الکتریکی کنترلی

کنترل دما در انکوباتوری که دارای مدار‌های میکروکنترلی است، بیشتر خواهد بود. برای تنظیم رطوبت، داخل دستگاه انکوباتوری سیستم کنترل رطوبت وجود دارد. ترکیب گازهای موجود در داخل محفظه را سیستم کنترل گازها انجام می‌دهد. سیستم آلارم و سیستم ثبات یا ترمولاگر از دیگر اجزای دستگاه‌های انکوباتور هستند.

کاربردهای دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی

از موارد کاربرد این نوع دستگاه آزمایشگاهی می‌توان به تست تجهیزات و قطعات صنعتی، آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت، استریل و خشک کردن تجهیزات، آزمایشگاه‌های طبی برای رشد و نگهداری سلول، در بخش نوزادان ( برای فراهم کردن شرایط مناسب برای رشد نوزاد)، در ساخت خودرو، صنایع غذایی، آزمایشگاه‌های میکروبیولوژی، صنایع داروسازی و در صنعت طیور اشاره کرد.

سخن پایانی

یکی از تجهیزات و دستگاه‌های آزمایشگاهی، دستگاه انکوباتور است. این دستگاه در آزمایشگاه‌های زیادی استفاده می‌شود و در مدل‌‌های مختلفی وجود دارد. ما مشخصات انواع این نوع دستگاه آزمایشگاهی را برای شما عزیزان شرح داده‌ایم. برای این که بهترین مدل دستگاه انکوباتور را انتخاب و خریداری کنید، باید به یک سری نکات طلایی توجه کنید. در این مقاله ما راهنمای خرید دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی را برای شما عزیزان شرح داده‌‌ایم‌.