Uncategorized @fa

راهنمای کامل خرید دستگاه کیورینگ بتن

برای این که در مراحل اولیه تولید سیمان، رطوبت و دمای مناسب آن حفظ شود از دستگاهی به نام کیورینگ بتن (زمان عمل‌آوری سیمان) استفاده می‌شود. برای این که با تکمیل عملیات هیدراسیون سیمان، مقاومت سیمان افزایش یابد از این دستگاه استفاده می‌گردد. این وسیله در محدوده زمانی مشخص از دمای سیمان حفاظت‌ می‌کند و رطوبت از دست رفته آن را تامین می‌نماید. این دستگاه در کارخانه‌های تولید سیمان و بتن، در مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله به بررسی دستگاه کیورینگ بتن پرداخته‌ایم.

ویژگی‌های دستگاه کیورینگ بتن

این دستگاه در سایز، تجهیزات جانبی و امکانات مختلفی با توجه به سفارش مشتریان تولید می‌شود. از سایزهای آن می‌توان به سایز 200 لیتر و 500 لیتر اشاره نمود. از ویژگی‌های این محصول موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • دارای سریعترین و جدیدترین ریزپردازنده است.
  • دارای سیستم کنترل دقیق و هوشمند دیجیتال بوده و زمان، رطوبت و دما را کنترل می‌کند.
  • طراحی و تولید آن با قابلیت‌های متنوع و قابل برنامه‌ریزی انجام می‌شود.
  • در کارخانه‌های تولید سیمان، آزمایشگاه‌های مکانیک بتن، آسفالت و خاک استفاده می‌گردد.
  • در طراحی و تولید آن کلیه استانداردها و الزامات قانونی رعایت شده است‌.

مشخصات فنی کیورینگ بتن

قفسه‌بندی داخلی، عایق‌بندی اطراف محفظه دستگاه، عایق‌بندی درب (جنس سیلیکون)، المنت‌های استاندارد و سیستم برودتی، چرخ قفل‌دار برای جابه‌جایی، رنگ مختلف، جنس بدنه داخلی استلنس استیل ضد زنگ، جنس بدنه پروفیل آهن با رنگ الکترواستاتیک، سیستم سرد ساز غیر مستقیم، فن سیرکولاسیون (2 عدد)، سریع‌ترین ریزپردازنده، سیستم کنترل دقیق و هوشمند دیجیتال و تاچ کنترل و قابلیت کنترل زمان، رطوبت و دما از مشخصات فنی دستگاه کیورینگ بتن هستند.

سایز و مشخصات کلی دستگاه کیورینگ بتن

همان طور که قبلا گفته شده جنس اسکلت، جنس محفظه داخلی و جنس بدنه خارجی این دستگاه به ترتیب شامل موارد زیر می‌شوند:

  • پروفیل آهن با روکش رنگ الکترواستاتیک
  • جنس استنلس استیل ضد زنگ
  • ورق آهن با روکش رنگ الکترواستاتیک

این دستگاه دارای درب با دریچه کنترل است و با یراق، لولا و شیشه دوجداره تولید شده است. برای این که در آزمایشگاه بتوان دستگاه را به راحتی جا‌به‌جا نمود، دارای چرخ قفل‌دار است. با استفاده از المنت‌های استاندارد اروپایی سیستم حرارت دستگاه ساخته شده است. با کمپرسور مرغوب وارداتی سیستم برودتی آن تولید شده است. با استفاده از فوم مخصوص سیستم برودتی دور محفظه این دستگاه عایق‌بندی شده و از لاستیک‌های سیلیکون مخصوص درب دور دستگاه عایق‌بندی شده است. با استفاده از پروفیل استیل با سایز و مقاطع متناسب قفسه‌بندی داخل دستگاه انجام شده است‌.

امکانات جانبی و سیستم کنترل دستگاه کیورینگ بتن

برای تولید این محصول، از ریزپردازنده‌هایی که توسط کمپانی‌های بزرگ تولید شده‌اند استفاده شده است تا زمان، رطوبت و دما به طور دقیق کنترل شود. برای یکنواختی بیشتر حرارت، سیستم سردساز این دستگاه دارای دو عدد فن سیرکولاسیون بوده و دارای سیستم سردساز غیرمستقیم است. رنج دمای آن مثبت 2 تا مثبت 45 درجه سانتی‌گراد و دقت آن مثبت و منفی 0.2 درجه سانتی‌گراد است.  حجم محفظه این محصول با توجه به مدل آن می‌تواند، متفاوت باشد‌ به عنوان نمونه می‌توان به حجم ۱۰۰ لیتر و ۲۰۰ لیتر اشاره نمود. این دستگاه در مدل یک طبقه و دو طبقه تولید می‌شود و محدوده دمایی و محدوده رطوبت آن متفاوت است.

سایز مختلف کیورینگ بتن

این دستگاه در سایزهای 150 لیتر، 300 لیتر، 400 لیتر، 600 لیتر و 1300 لیتر تولید می‌شود و دارای ویژگی‌های فنی مانند مجهز به دیتالاگر، صفحه تاچ اسکرین رنگی، قابلیت کنترل و مانیتورینگ برنامه از راه دور، قابلیت برنامه ریز به صورت program segment، دارای آلارم صوتی در صورت انحراف دما،  سنسور رطوبت از نوع ترنسمیتری 0 تا 10 ولت، دارای سینی حوضچه با قابليت تنظيم ارتفاع، ثبت ذخيره دما و رطوبت بر روی USB به مدت نامحدود و دارای سیستم رطوبت‌زن از نوع بخار سرد است.

برای این که از عملکرد درست این دستگاه کاربر اطمینان داشته باشد، تست‌های زیر روی آن انجام شده است:

  • IQ یا Installation Qualification
  • Operation Qualification  یا OQ

به چه دلایلی از دستگاه کیورینگ بتن استفاده می‌شود؟

به دلیل توسعه مقاومت بتن، حفظ دمای بتن درمدت زمان معین در حد مطلوب، فراهم نمودن رطوبت از دست رفته، جلوگیری از کاهش رطوبت از اهدافی هستند که باعث شده‌اند از دستگاه کیورینگ بتن استفاده شود.

در کارخانه‌های سیمان یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای کنترل کیفیت سیمان باید انجام شود، آزمایش‌های عمل‌آوری یا همان کیورینگ است.  به همین دلیل از دستگاه کیورینگ بتن استفاده می‌شود تا مقاومت سیمان افزایش یابد تا عوامل خارجی مانند رطوبت و دما باعث کاهش کیفیت مقاومت بتن و سیمان نشود.

سخن پایانی

برای این که مقاومت سیمان در برابر رطوبت و دما حفظ شود در کارخانه‌های تولید سیمان از دستگاه کیورینگ بتن استفاده می‌شود. این دستگاه زمان، رطوبت و دما را کنترل می‌کند تا مقاومت سیمان افزایش یابد. تمام مشخصات و ویژگی‌های فنی این محصول را در این مقاله برای شما عزیزان شرح داده‌ایم.