Uncategorized @fa

انواع فریزرهای آزمایشگاهی و کاربردهای آن

در انواع آزمایشگاه‌ها برای این که مواد شیمیایی، مواد آزمایشگاهی و داروها  فاسد نشوند، از بین نروند و قابل استفاده باشند از انواع فریزرهای آزمایشگاهی استفاده می‌شود. اگر مواد نامبرده شده در فریزرهای معمولی استفاده شوند، باعث ایجاد مشکلات زیادی مانند آلوده شدن با انواع باکتری‌ها، نشر و انتشار سموم زیستی و آلودگی‌های بیولوژیکی می‌شود. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی از فریزرهای آزمایشگاهی استفاده خواهد شد. این نمونه دستگاه‌ها در مدل نصب شده به صورت مستقل، مدل رومیزی و مدل کوچک وجود دارند و در آزمایشگاه‌های مختلف، مراکز تحقیقاتی و بیمارستان‌ها استفاده می‌شوند‌. در این مقاله به بررسی انواع فریزرهای آزمایشی و کاربرد آن‌ها پرداخته‌ایم. اگر به اطلاعاتی پیش از خرید فریزر آزمایشگاهی نیاز دارید با ما همراه باشید.

ویژگی‌های فریزرهای آزمایشگاهی

اولین ویژگی این نمونه دستگاه این است هنگامی که درب فریزر باز می‌شود. برای این که هوای سرد کمتری به محیط بیرون بیاید، فن خاموش می‌شود و این به دلیل فن سیرکولاسیون است که در آن وجود دارد. که مانع هدر رفتن انرژی شده و دمای ثابت درون محفظه را ثابت نگاه می‌دارد. نحوه چرخش هوا درون محفظه داخلی یکی دیگر از ویژگی‌های این دستگاه است. درون فریزر آزمایشگاهی چرخش هوا به گونه‌ای بوده که موجب شده به صورت یکسان و در یک دما هوای سرد در تمام محفظه وجود داشته باشد. حدود 0.3 سانتی‌گراد دامنه دقت دمایی درون این نوع فریزرها است. این ویژگی باعث شده فریزرهای مدل آزمایشگاهی برای آزمایشگاه‌ها بهترین انتخاب باشند. فریزر مدل آزمایشگاهی منفی 20 درجه سانتی‌گراد در بیشتر آزمایشگاه‌های بالینی برای نگهداری نمونه‌های ناپایدار زیر استفاده می‌شوند:

  • FFP
  • آنتی‌سرم‌ها
  • پلی کلونال
  • آنتی بادی‌های مونوکلونال
  • دیسک‌های آنتی بیوتیکی بتا_ لاکتام

فریزر منفی 70 درجه سانتی‌گراد در آزمایشگاه‌هایی که آزمایش‌های مولکولی انجام می‌دهند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساختمان فریزرهای آزمایشگاهی

محفظه فریزر مدل آزمایشگاهی دارای جنس استنلس استیل است. دیپ فریزر مدل آزمایشگاهی دارای پردازنده قوی قابل برنامه ریزی بوده و از نشانگرHMI  برخوردار است. محدود دمایی مورد نظر کاربران، کم صدا بودن، اندازه و کاربرد طبقات و فضا برای مصارف مختلف، تنظیم میزان دقت، مجهز بودن به صفحه LED  برای مشاهده ارقام آلارم و میزان دما از ویژگی‌های فریزرهای آزمایشگاهی هستند که مدنظر طراحان است.

ویژگی‌های فریزرهای آزمایشگاهی

 قابلیت استخراج اطلاعات دیتالاگر، سیستم پیامک تلفن‌کننده و پیامک هوشمند، مجهز بودن به سیستم چرخش هوا که موجب شده هنگام باز شدن درب فریزر، درون فریزر دمای آن تغییر پیدا نکند، بدون نیاز به باز شدن درب مواد درون یخچال دیده می‌شود، وجود سیستم هشدار دهنده، ثبت اطلاعات دمایی و وقایع از سیستم هشدار دهنده و دیتا لاگر و سیستم سیرکلاسیون هوا (که موجب شده به صورت یکنواخت دما درون محفظه حفظ شود) از ویژگی‌های فریزر مدل آزمایشگاهی هستند.  

چگونگی کاربری فریزر آزمایشگاهی

فریزر مدل آزمایشگاهی باید در یک سطح افقی قرار بگیرد و در مکانی خنک که تابش نور خورشید وجود ندارد باید گذاشته شود. برای این که هوا به خوبی جریان پیدا کند باید در اطراف فریزر فضای خالی وجود داشته باشد. بین 2 تا 8 درجه سانتی‌گراد دمای فریزر باید کنترل شود.

راهنمای خرید فریزر آزمایشگاهی

برای نگهداری نمونه‌ها، مواد و محصولات مختلف در آزمایشگاه‌های پزشکی و علمی از فریزر مدل آزمایشگاهی استفاده می‌شود. در هنگام خرید این دستگاه‌ها باید به رعایت استانداردها، طراحی و قابلیت‌های دمایی توجه شود. برای سالم ماندن منابع نامبرده شده در برابر دما و انواع آلودگی از فریزر آزمایشگاهی استفاده می‌شود. این نوع دستگاه در انواع مختلفی تولید می‌گردد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید انکوباتور آزمایشگاهی

فریزر آزمایشگاهی زیر پیشخوان

در آزمایشگاه‌هایی که با کمبود فضا مواجه هستند از فریزر پیشخوان استفاده می‌شود. این مدل فریزرها در فضاهای کوچک مانند پیشخوان به راحتی جا می‌شوند. بین چهار تا ده درجه سلسیوس دمای استاندارد این مدل فریزر است. در چهار فوت مکعب و دو و نیم فوت وجود دارد. از مدل‌های آن می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • درهای شیشه‌ای
  • توکار
  • ایستاده

فریزر آزمایشگاهی عمودی

این مدل فریزر استاندارد در اندازه‌های مختلفی وجود دارد و دارای مشخصات زیر است:

  • کنترلر ریزپردازنده هوشمند
  • یک سیستم امنیتی
  • نمایشگر دیجیتال

فریزر آزمایشگاهی با دمای پایین

برای نگهداری کلیه مواد و نمونه‌های آزمایشگاهی از دمای مختلفی استفاده می‌شود و دمای جهانی برای چنین محصولاتی وجود ندارد. دمای فریزرهای آزمایشگاهی متفاوت است. دمای بین منفی 10 تا منفی 45 درجه سانتی‌گراد دمای فریزر مدل آزمایشگاهی با دمای پایین است.

فریزر آزمایشگاهی با دمای بسیار پایین

این نمونه فریزر دارای دمای بین منفی 50 تا منفی 86 درجه است. از ویژگی این مدل دستگاه می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره نمود:

  • یک صفحه نمایش دیجیتالی محافظت شده با رمز عبور
  • هشدار قطع برق
  • هشدار خرابی سنسور
  • سیستم خنک کننده سریع

بیشتر بخوانید: آون آزمایشگاهی چیست؟

لوازم جانبی و امکانات فریزرهای آزمایشگاهی

برای محافظت از دما و امنیت فریزرهای آزمایشگاهی این دستگاه‌ها دارای تنظیمات و ویژگی‌‌های مختلفی هستند. برخی از ویژگی‌های این دستگاه‌ها موجب شده نیاز به باز کردن درب دستگاه کاهش پیدا کند تا خطری برای دمای داخلی فریزر ایجاد نشود. به عنوان مثال برای برداشتن نمونه و محصولات آزمایشگاهی داخل فریزر می‌توانید از درب شیشه‌ای که روی سطح فریزر نصب شده، استفاده کنید. برای اطلاع و خواندن دمای دقیق، دستگاه دارای یک دماسنج است. از دیگر لوازم جانبی فریزر مدل آزمایشگاهی دارویی به گزینه‌های زیر می‌توان اشاره نمود:

  • نمایشگر دمای بی‌سیم
  • ثبت داده‌ها
  • سیستم هشدار صوتی

موارد استفاده از فریزرهای آزمایشگاهی

فریزر آزمایشگاهی نسبت به فریزر خانگی تخصصی‌تر است و در موارد آزمایشگاهی و پزشکی استفاده می‌شود. برای نگهداری احشام خون و مشتقات خون در بیمارستان‌ها استفاده می‌گردد. در آزمایشگاه‌ها برای نگهداری نمونه‌های آزمایشگاهی استفاده خواهد شد. تولید‌کنندگان قطعات در صنعت بر اساس استانداردهای آزمایشی خود از فریزرهای آزمایشی برای نگهداری قطعات تولیدی خود استفاده می‌کنند. از نظر دما این دستگاه‌ها در انواع زیر تولید می‌شوند:

  • منفی 70 درجه سانتی‌گراد
  • منفی 40 درجه سانتی‌گراد
  • منفی 20 درجه سانتی‌گراد

مواد آزمایشگاهی خاصی که به نگهداری بیشتری نیاز دارند باید داخل فریزر آزمایشگاهی گذاشته شوند؛ چون این دستگاه دارای محفظه‌‌ی کنترل شده دما است و به خوبی از محصولات و نمونه‌های آزمایشی محافظت می‌کند.

سخن پایانی

استفاده از فریزرهای آزمایشگاهی برای نگهداری نمونه‌های آزمایشگاهی امری مهم است. این دستگاه محفظه کنترل دما دارد و مانع از فاسد شدن نمونه‌ها و محصولات آزمایشگاهی می‌شود و آن‌ها را سالم نگه می‌دارد. برای این که بتوانید بهترین مدل این دستگاه‌ها را انتخاب کنید راهنمای خرید فریزر آزمایشگاهی در این مقاله برای شما شرح داده شد.